En l’hipertext pot haver una
combinació de fragments que poden no tenir una seqüència narrativa, és a dir
que cada segment no sigui concordant amb els seus veïns. En Gemette diu que en
el hipertext hi ha unes categories principals que ens han de servir per fer una
anàlisi narratològica que poden ser, la temporalització, el ritme, l’ordre, i la
freqüència. En Liestol hi afegeix una tercera línia en la lectura hipertextual
que és el discurs discuregut o creació del discurs durant el recorregut. Per
tant el lector hipertextual pot formar part del procés narratiu. I en una
lectura hipertextual hi haurà dues narratives, la original de l’autor i la que
crea el lector.
En Marie-Laure Ryan diu que el
lector pot crear noves narracions no previstes per l’autor i a la vegada proposa
traslladar a l’àmbit literari les propietats virtuals d’immersió i la interactivitat.
La capacitat immersiva és una de les característiques de l’art gràcies al
descobriment de la perspectiva, però amb l’arribada de l’art postmodernista i
contemporani la capacitat immersiva cau en decadència. Diu que l’hipertext ha
estat capaç de trencar el discurs lineal, i mentre que la immersió entre en
decadència, la interactivitat es mostra molt activa que fins i tot crea nous
conceptes i noves figures com la de escriplector. Aquesta interactivitat durarà
fins que els hipertextos deixin de ser exploratoris i passin a ser realment
constructius on hi participin molts lectors.
Ryan li dona tres usos al
concepte de realitat virtual, virtual com il·lusió, com potencialitat i com
quelcom relacionat amb la tecnologia informàtica. I un text és immersiu quan l’autor
ha sabut crear la gramàtica narrativa que són l’espai escènic (immersió
espacial), la història (immersió temporal) i els personatges (immersió
emocional). La realitat virtual serà totes aquelles obres fictícies i videojocs
que incorpori personatges ficticis o espais creats.
La interactivitat poden ser
figurativa que és la més tradicional que és la que té un argument, escenari i
personatges segons marquen els cànons, i la literal que és la que contenen els
textos electrònics. I la narrativa és el contingut semàntic i no el discursiu,
i la immersió es perd quan la novel·la deixa d’utilitzar la gramàtica
narrativa.
El futur de l’hipertext, segons
Ryan, serà en funció de la capacitat que tingui per explicar històries. Avui dia hi ha dues maneres d’explicar-les, la literària i
tradicional, i la que segueix el model cognitiu propi de la psicologia, els
analistes, folkloristes, entre altres, això es reduiria a concepcions
relativistes i universalistes. En les primeres es donen alteracions en el
contingut depenent dels modus del relat, mentre que en les segones la
naturalesa de la narrativitat no s’altera malgrat la introducció de noves
tècniques i nous tipus d’històries.
La narració s’entén tant el
discurs com la història i que es perceben tres tipus de narracions la
seqüencial, la causal i la dramàtica.
En comparació amb els textos de
paper, l’hipertext té poca capacitat a l’hora de satisfer l’expectativa
narrativa que el lector espera obtenir. Sembla que aquesta mancança és
inversament proporcional a la capacita de l’hipertext per connectar i enllaçar
les parts d’una història, sense que això suposi una linealitat del relat. L’hipertext
intenta que el lector pugui tenir molts punts de vista de tots els continguts
del text, i això comporta una incompatibilitat amb la immersió que dificulta la
narració literal del text.
Per aquesta raó els hipertextos
queden relegats a un terreny més estètic i menys profund que el de la narrativa
tradicional. Els espais idonis per a l’hipertext serien el dels relats curts,
poesia, contes breus, blogs i en general d’altres modalitats de textos electrònics
que no siguin necessàriament narratius.
I per acabar, Ryan postula per
una relació entre immersió i interactivitat, sempre que se sigui conscient del
mitjà i es trobi l’equilibri entre els mitjans freds (seria el cas del discurs
verbal) i el calent (les imatges). Amb això s’arribarà a una lectura
“hipermediàtica” interactiva que potenciarà la consciència del desig d’immersió
del lector, mantenint de forma temporal el seu cos virtual fora del món
textual.
però, crec, que mica en mica l'home entrarà més i més dins d'aquest món i potser la narrativa llarga també la podrem trobar en aquest format. Ara sembla que només podguem dir breus pensaments i sensacions. però l'home sempre sap trobar la finestra per on accedir alguna cosa del més enllà.
ResponElimina