dimarts, 5 de maig del 2015

Escriptura hipermèdia i lectoautors

En “Escritura hipermedia y lectoautores” de l’Isidro Moreno explica la relació que crea l’hipertex entre els autors i els lectors, i gràcies a aquesta relació els lectors hipermèdia poden passar a ser coautors del relat de l’autor inicial.   

En el text lineal el lector pot desvirtuar l’idea original de l’autor al crear el seu propi món textual, en canvi en lectoautor o lector d’hipermèdia amplia el món que ha creat l’autor original, és a dir que reforça la idea de l’autor original en lloc d’eliminar-la com passa amb el lector lineal. Els lectors hi permetia són capaços de crear una història lliurement que pot tenir un final diferent a l’original. 

Un exemple és el joc Tycoon, que ha partir d’un món virtual creat pels programadors, seran els jugadors qui realment el construiran i obtindran uns resultats en funció de les decisions que prenguin cadascú d’ells, i a partir d’un punt de partida igual per a tots pot donar mons diferents tants com jugadors que hi participin.  

És una participació que permet a l’usuari no només seleccionar els continguts creats per l’autor sinó que també els permet transformar, igual passa amb els textos hipertextuals.

L'estructura mental també és interactiva. Sintetitzar els pensaments en forma lineal, escrita, va suposar un esforç enorme davant la dinàmica dels narradors antics.

Moreno conclou: "Recuperar una escriptura interactiva que emuli aquestes xarxes neuronals suposa posar en funcionament tots els factors de creativitat per a, amb l'escriptura hipermèdia, emular l'estructura habitual del pensament humà, sense menysprear l'estructura més complexa: la lineal"

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada